Naturapoteket

Naturliga mediciner

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh 

Hälsokost

Hälsokostbutiker har mycket som är värt att kolla upp. Tillskott, naturmedel, allt möjligt. Läs mer senare i texten. Men grunden för din hälsa är bra vanor och bra råvaror.

Ät rätt

Det första man ska tänka på är att äta rätt. Rätt sorts grönsaker, rätt sorts fetter i rätt mängd, minska på eller helt ta bort vitt bröd och raffinerat socker (jag är inte säker på fruktsockrets eventuella skadlighet). Men framför allt - ät inte mer än att du blir mätt. Nätt och jämnt. Faktiskt. Det är bättre att äta fem, sex små måltider än tre större. Frukost, mellanmål (äpple t ex), lunch, mellanmål, middag, kvällsmat.

Och lyssna på de gamla, frukosten är viktig. Men ta en lång promenad före och ät en bra, nyttig frukost. 

Ät också på rätt sätt, tugga noga, ät lååångsamt och ta pauser under måltiden. Det är ju lättast om man äter tillsammans. Sitt och tala med varandra. Och som sagt, ta inte en gång till. Och ta bara lite till efterrätt.

Slutligen, unna dig något onyttigt, lite grann, någon gång ibland. T ex mörk choklad (minst 70% så är den t. o. m. nyttig).

Mejeriprodukter?

Jag är lite skeptisk mot mejeriprodukter. Hur kommer det sig att så många inte tål dem? Kan det vara så att något som är "designat" åt en varelse som inte är känd att vara särskilt smart men som växer snabbt, inte är menat som föda till oss? Mjölk är alltså egentligen barnmat åt ett stort och trögt djur.

Naturliga mediciner

Naturen är full av nyttigheter. Örter, rötter, bär. Bara man vet var man ska leta kan man bota många enkla åkommor själv.

Kryddor och välmående 

Kryddväxter kopplar man oftast ihop med matlagning men flera av dem har även en läkande eller stärkande effekt. Så tänk inte bara smaksättning när du funderar på vad du ska använda i din mat. 

Vitlök

Vitlök är riktigt näringsrik, faktiskt den mest näringsrika grönsak vi har. Den innehåller olika svavelföreningar och vitaminerna A, B och C.

Den mest kända effekten är mot förkylning men vitlök är också effektiv genom att sänka blodfettvärden, minska högt blodtryck och höja smärttröskeln.

Vitlökens svavelföreningar påverkar blodets koagulering vilket minskar risken för blodpropp och höjer dessutom god och sänker ond kolesterol, vilket minskar risken för åderförkalkning.

Det är inte vanligt att äta tillräckligt med vitlök i kosten då det behövs minst två klyftor om dagen, så det är en god ide’ att äta kapslar som komplement. Men för att lindra infektioner i luftvägarna och smärtlindring behövs ca 3 g vitlökspulver eller två stora klyftor tre gånger om dagen.

Vitlök har inga negativa biverkningar förutom starkt doftande andedräkt och dessutom är det inte att rekommendera gravida att äta stora mängder vitlök. Andedräkten kan man gör mildare genom att äta persilja.

Om man äter medicin mot ovanstående åkommor bör man rådfråga sin läkare innan man även behandlar med vitlök.

Chili

Chili är en utmärkt medicinalväxt som kan öka såväl förbränning av kalorier som ämnesomsättningen i kroppen. Det är ett ämne som heter capsaicin vilken även sätter fart på frisättningen av kroppens endorfiner. Dessutom har det antiinflammatoriska effekter som inte påverkar magen negativt.

Capsaicinets påverkan på nerverna i näsans slemhinna kan lindra näsblod, snuva, nästäppa och nysningar.

Chili är väldigt vitaminrik, bl a antioxidanterna A och C.

Fler åkommor som chili kan inverka på positivt är bl a

ü  Huvudvärk

ü  Baksmälla

ü  Tandvärk

ü  Åderbrock

ü  Aptitlöshet

ü  Bältros

Frukten är även känd för att påverka andning och blodcirkulation positivt.

Peppar

Peppar används främst för att stimulera upptag och effekt av substanser från andra medicinalväxter, bl a stimulera slemhinnan i magen. Man kan även öka näringsvärdet markant genom att krydda med mer peppar i maten!

Kanel

Bakterie- och svampdödande, blodcirkulationsstärkande och hjälper mot matsmältningsstörningar och diarré. Sägs även vara afrodisiaka och öka aptiten.

Ingefära 

Innehåller antioxidanter, är muskelavslappnande och värmande. Bra vid förkylning, hosta, depression, illamående och matsmältningsbesvär. Sänker även kolesterolen. Ingefära hjälper även kroppen att bli av med gifter.

Kardemumma 

Kardemumma motverkar koffeinets skadliga verkan, hjälper vid sura uppstötningar, sur mage och matsmältningsbesvär. Stimulerar kroppens livsenergi.

Koriander 

Koriander lindrar gasbildning (stimulerar matsmältning), hudutslag, feber och allergier. Dessutom innehåller det naturligt östrogen och är nyttigt vid artrit. Bör inte tillsättas rätten förrän kastrullen tagits från värmen då koriander är känsligt för värme.

Saffran 

Saffran är bra vid infertilitet, impotens, depression, hosta och astma samt stabiliserar oregelbunden menstruation. Bra för aptiten och matsmältningen samt sägs vara afrodisiaka. Undvik stora mängder under graviditet.

Gurkmeja 

Gurkmeja är antiinflammatoriskt och minskar slembildning, det renar blodet och har en fettreducerande effekt. Dessutom stärker det immunförsvaret och rörligheten i leder och muskler. Tillsammans med honung och ingefära i ett glas vatten utgör gurkmeja ett utmärkt förkylningspreparat.

Lakritsrot 

Lakritsrot är bra mot magkatarr, magsår samt för levern och mjälten. Minskar sötsug och höjer blodtrycket. Kan tillfälligt ge en något höjd adrenalinnivå. Finns att köpa på hälskostbutiker.

Spiskummin 

Spiskummin är en vitamin- och mineralrik krydda och stimulerar matsmältningen. Dessutom motverkas trötthet och svaghet.

Sellerifrön 

Bra mot förstoppning och nervös mage samt PMS och oregelbunden menstruation (1½ tsk i 2½dl kokande vatten låt dra 15 minuter. Tre koppar/dag). Fuktgivande och urindrivande samt något lugnade. Bra vid insomningsbesvär.

Bockhornsklöver 

Lindrar astma, ökar mjölkproduktion vid amning, stimulerar livmodern. Sänker blodsocker och kolesterol.

Oregano 

Bra vid huvudvärk, kramp och smärta i tarmarna.   Glöm inte bort att krydda maten  

Järnbrist

Det går att förebygga järnbrist genom balanserad kost med järnrika grönsaker och kött men det är så nästan omöjligt att bota den på det viset. Man behöver järntabletter till det. Även i samband med graviditet är det en god ide’ att äta järntabletter. Återigen hälsokostbutiker, men även apoteken.

Det järn som finns i de olika livsmedlen tillhör en av två sorters järn. Kött innehåller järn som kallas hemjärn och det som finns i spannmål, rotfrukter, frukt och grönsaker kallas ickehemjärn.

Det viktiga är hur måltiderna är sammansatta. Olika ämnen stimulerar respektive hämmar upptaget. Detta gäller främst ickehemjärnet, då hemjärnet tas upp betydligt lättare och påverkas inte nämnvärt av övriga ingredienser utom kalcium.

Mjölksyrade grönsaker (t ex surkål), sojabönor, C- vitaminrika frukter och bär, kött, fisk, skaldjur, kyckling är livsmedel som stimulerar upptaget av ickehemjärn medan tanniner (finns i kaffe, te, oregano bl a), fylater (i t ex grov mjölmat), kalcium, sojaproteiner (i vegetariska kött- och fiskersättning) och ägg hämmar upptaget av det.

För att maximera upptaget av järn behöver man alltså äta varierat och inkludera stimulerande livsmedel till varje måltid, särskilt om det finns hämmande. Exempelvis paprika, rivna morötter eller vitkål till måltiderna och frukt eller bär till mellanmål.

Omega 

Omega är ett fett som är nyttigt för att inte säga viktigt. Det är bra mot demens, depression, hjärt- och kärlsjukdomar samt autoimmuna sjukdomar (astma, vissa mag- och tarmsjukdomar och reumatism t ex)

Att äta fet fisk är det bästa sättet att få i sig Omega 3, men tyvärr börjar våra vatten att bli utfiskade så vi bör inte äta fick oftare än 3 ggr/vecka. Fast det är troligen en bra mängd för att täcka vårt behov.

Vill du hellre få i dig Omega 3 via kapslar behöver du kontrollera så att oljan inte har härsknat. Detta gör du genom att bryta sönder en kapsel och lukta på innehållet. Luktar det illa och som härsken fisk är kapslarna för gamla. Då kan du få matsmältningsbesvär samtidigt som kapslarna inte gör någon nytta alls.

Man kan även få Omega 3 från raps- och linfröolja samt avokado och valnötter. Det är alfalinolenoljan som kan omvandlas till Omega 3. Den vegetariska källan som är bäst är linfröolja men den ska helst användas kall såsom i salladsdressingar då fettsyrasammansättningen påverkas av värme.

Varierad kost med fisk ett par gånger i veckan komplettera med linfrö- och rapsolja, nötter och avokado i måttliga mängder.

Sömn

Vem har inte varit trött någon gång? Det har vi väl alla. Men det är inte alltid som mera sömn avhjälper detta. En lång promenad, rutiner och bra kost hjälper ofta bättre.

Det finns även sjukdomar som kan göra dig trött. Man behöver sova mer och känner sig sömnig och apatisk när man är vaken. Även depression eller försämrad sömnkvalitet kan göra att man blir trött.

Hur mycket sömn man behöver är högst individuellt. Men generellt gäller att behovet minskar under livet. Småbarn sover upp till 16 timmar/dygn medan en vuxen person kan klara sig på 6 timmar och äldre även ännu mindre.

Blod- och järnbrist kan ge trötthet liksom borrelia, körtelfeber, HIV, depressioner, sorg, övrig kris. Andra orsaker kan vara störningar i ämnesomsättningen, diabetes eller cancer. Fler sjukdomstillstånd finns som kan kopplas till ökad trötthet.

Det enklaste du kan göra för att motverka trötthet är att leva ett hälsosamt liv med rätt kost, lagom och rolig motion och effektiv sömn.

Om du känner att det har blivit ett problem och att det inte beror på sömnbrist, samt att det har hållit på i mer än 4 veckor kan det kanske vara dags att kontakta läkare. Särskilt om du dessutom:

- har blod i urinen

- har bleka slemhinnor i munnen

- svettas under natten

- är onormalt törstig

- har svullna lymfkörtlar

- snarkar mycket

Stimulerande bakterier -  kommer  

Vitaminer -  kommer

Naturläkemedel

Några huskurer:

Allmänt gäller att i många fall lindras många symptom om man dricker mycket vatten, undviker (eller slutar helt med) kaffe och annat som innehåller koffein, utesluter mjölk och mejeriprodukter (även i maten)

Acne

Rengör huden med tvål och vatten. Undvik hudvårdsprodukter som innehåller olja eller färgämnen. Calendula (en slags ringblomma) är en prydnadsväxt som även är effektiv mot acne. Man kan göra lotioner, tinkturer och krämer av dess orangea blommor. Man kan köpa färdiga produkter i hälsohandeln eller tvätta huden med te gjort på blommorna.

Astma

Astma kan många gånger vara riktigt svår och ibland till och med livsfarlig. Det finns en del lindrande alternativa mediciner, t ex kinesisk efedra (Ephedra sinica) som stimulerar och vidgar bronkerna. Det finns torkade efedrastjälkar hos leverantörer av kinesiska örter. Dem kokar du till ett te som smakar behagligt och som inte har så många bieffekter som det farmaceutiska efedrinet. Tag en gryta av glas eller emalj och häll på en liter kallt vatten och tillsätt en handfull smulade stjälkar. Koka upp, sänk värmen, lägg på ettt lock. Låt teet puttra i ca tjugo minuter och sila. Drick ett par dl (ca 2,5 – 5 dl) av detta teet varannan till var fjärde timme, allt efter behov. Drick inte för mycket ändå, det kan ge darrningar och sömnlöshet.

Undvik amerikanskt efedra, mormonte, det är av sämre kvalitet.

Lobelia (Lobelia Inflata) kan också med fördel användas vid astmaanfall. Tre delar lobeliatinktur till en del peppartinktur. Tjugo droppar i lite vatten i början av astmaanfallet.

Generellt kan man säga att ju mer du kan avhålla dig från receptbelagda mediciner desto större är chansen att astman mildras.

Brännsår

Direkt ska du doppa det brända partiet i svalt vatten och håll i fem till tio minuter. Stryk försiktigt på rå honung (honung som inte hettats upp), aloë veragele eller calendulatinktur. Sök läkare om det brända området är stort.

Depression

Det viktigaste när det gäller depression är att erkänna den. Man kan inte komma tillrätta med den annars. De flesta depressioner är emotionella, dvs beror på dina känslor. Det finns kemiska varianter (t ex bipolär sjukdom – tidigare manodepressivitet) och dem kan man bara avhjälpa med receptbelagda mediciner. Depressioner, orsakade av yttre händelser (situationsbetingad depression), botas bäst med hjälp av någon form av psykoterapi. Endogen depression (som kommer inifrån) däremot kräver andra behandlingar. Enligt den buddistiska psykologin är depression en konsekvens av att man söker stimulans. För att komma till rätta med depressionen ska man alltså sträva efter balans i känslolivet. Vi behöver dalar för att uppskatta topparna. Detta gäller naturligtvis inte bipolära personer som har extrema dalar och toppar. För att klara av detta behövs daglig meditation och då kan man komma till botten av depressionen och man kan förändra den. Men det kravs självdisiplin, beslutsamhet och tålamod, för det är en tidskrävande metod.

Snabbare behandling av symptomen får du av konditionsträning, trettio minuter ihållande träning om dagen, fem dagar i veckan. Det är nog så svårt att hitta motivationen till fysisk träning, men det räcker med en rask promenad och resultat kan bli tydligt på ett par veckor.

Viktigt är att undvika droger av alla de slag under en depression. Kortvarigt kan man fly, men depressionen förvärras ofta och förstärks.

Förkylning

Det sägs ju att man inte kan lindra en förkylning, men det är när den väl har kommit igång. Men man kan förebygga med C-vitamin: 2000 mg om dagen. Vid första tecknet: två råa klyftor vitlök och/eller echinacea (finns på hälsokostbutiker).

För att lindra symptom: Riv 2½ cm färsk ingefära och koka upp med 5 dl vatten, sänk värmen och låt sjuda fem minuter. Tillsätt ca en tsk cajennepeppar, sjud ytterligare en minut och ta av från värmen. Tillsått två msk färskpressad citronsaft, honung efter smak och en krossad vitlöksklyfta. Låt det svalna lite och drick så mycket du vill.

Bronkit  och hosta

Det bästa är mycket vätska och vila. Inhalation av ånga med salvia eller eukalyptus löser upp slem, främjar läkning och har en lugnande verkan. Denna behandling kan du göra  hur mycket du vill.

Hosta som inte för upp så mycket slem är tröttande och eftersom den inte fyller någon funktion kan du försöka stoppa eller lindra den genom att ta hostdämpande medel. Prova först kungsljustinktur, men om det inte hjälper ta kontakt med läkare.

Hosta som är effektiv däremot, ska du helst inte dämpa. Behandla med ånga och slemlösande hostmedicin. Annat som är effektivt är t ex färskriven pepparrot, wasabi, och stark senap. De hjälper alla till med att förtunna slemmet i lungorna.

Huvudvärk

Det finns så många olika sorter av huvudvärk och de botas olika. Spänningshuvudvärk ger en konstant strålande smärta från nacken och bakhuvudet och börjar oftast på eftermiddagen eller kvällen. Ofta kan man känna av ömma och spända nack- och axelmuskler. Vanligen är denna form av huvudvärk orsakat av stress och därför kan avslappningsövningar vara effektiva. Massage så som shiatsu eller tragermassage är effektivt men även en vanlig nackmassage fungerar.

Annat som kan leda till huvudvärk är problem med skelett och muskler i nacke och bröstrygg. Denna huvudvärk påminner om spänningshuvudvärk, men behöver annan behandling. Osteopatisk behandling hos någon som är specialiserad på kranialterapi rekommenderas.

Har du huvudvärk av mer konstant karaktär som förekommer runt ögonen eller i pannan kan du ha överansträngda ögon eller problem med bihålorna. Låt göra en synundersökning, du kanske behöver (nya) glasögon?

Huvudvärk i bakhuvudet direkt på morgonen kan bero på mycket högt blodtryck. Om detta återkommer ofta, låt kontrollera ditt blodtryck.

Migrän uppträder ofta på ena sidan av huvudet och är svår och bultande. Den föregås ofta av t ex synrubbningar som följs av illamående, kräkningar och ljuskänslighet.

Det finns inte många effektiva mediciner mot migrän. Det bästa sättet är att undvika födoämnen som framkallar anfall, sluta helt och hållet med koffeinprodukter, men även koffeinfritt kaffe. När du inte längre är kaffeberoende kan kaffe användas som behandling mot migrän (1-2 koppar starkt kaffe vid första tecknet, lägg dig i ett tyst och mörkt rum). Undvik choklad, vin, starka ostar, jästa livsmedel, sardiner, ansjovis och sill. En till två kapslar mattram, frystorkad eller standardiserat extrakt, om dagen. Undvik läkemedel med steroider. Biofeedback eller biologisk återkoppling (att träna in ett nytt beteende) ska också vara effektivt.


Många former av huvudvärk kan lätt avhjälpas med  mental träning och visualisering. Till exempel: Tänk dig värken som en färg. I tanken, häll upp färgen i en bunke. Tänk dig att du häller ut färgen i toaletten samtidigt som du verkligen tänker dig att värken är färgen. 

Urinvägsinfektion

Urinvägsinfektion kan man lätt bromsa i ett tidigt skede genom att dricka mycket vatten och syrliga juicer (apelsin-, tranbärs- eller citronjuice t ex). På så sätt spolar man rent kan man säga och det syrliga gör att bakterierna inte trivs. Om det inte går över på ett par dagar, kontakta läkare. 

Kosttillskott

Kosttillskott ska inte behövas om man är frisk och äter en allsidig och nyttig kost. Det finns dock en del som av olika anledningar kan behöva något tillskott. Gravida kvinnor och kvinnor med riklig mens samt män och kvinnor med blödarsjuka till exempel kan behöva tillskott av järn. 

Men förutom det ska det inte finnas något behov av att tillsätta tillskott om man i övrigt är frisk. De flesta tillskott innehåller dessutom en så stor del av den rekommenderade dagliga dosen så att man får i sig för mycket när man äter annat.

Det som gör att många mår bättre när de äter tillskott kan snarare vara tro och förväntningar.


Under uppbyggnad - det kommer mer


Handla fraktfritt på Zalando.se. Aaaahhh!

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

14.03 | 10:52
Hem och länkar har mottagit 6
14.03 | 08:23
Text har mottagit 1
14.03 | 08:23
Text har mottagit 1
14.03 | 08:23
Text har mottagit 1
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS